Over de grote rivieren - Reisverslag uit Middelbeers, Nederland van Hans en Theo - WaarBenJij.nu Over de grote rivieren - Reisverslag uit Middelbeers, Nederland van Hans en Theo - WaarBenJij.nu

Over de grote rivieren

Door: Hans en Theo

Blijf op de hoogte en volg Hans en Theo

11 Juli 2022 | Nederland, Middelbeers

Geen medelijden met Theo hoor! Bij de Bever in Utrecht alle ter ziele gegane kampeer spullen weer vervangen!

Vanuit camping Strosteeg zijn we op zaterdag 9 juli op pad gegaan naar wederom een boeren camping, de Kijfakker in Deil, net voorbij Geldermalsen.

Na het oversteken van het Amsterdam- Rijnkanaal via een lange brug, volgde een pittoreske oversteek met een pontje naar Culemborg. Op de Lek was een sloepenrace aan de gang.

Omdat ons ontbijt op de camping slecht een pover bekertje yoghurt was, en na onderweg nog een halve mini krentenbol gedeeld te hebben, die ook nog ergens tussen gekneld had gezeten, konden we wel wat eten gebruiken.

Dus die kroketten op brood schoven we op de markt van Culemborg zo naar binnen.

Graag hadden we een stempel gehaald vooronze pas bij de Barbara parochie, waar mijn Heeroom Piet nog voorganger is geweest, maar in de kerk geen ziel te bekennen. Dus maar iets geregeld bij de concurrent om de hoek, de Jodenkerk.

Rond 5 uur konden we ons tentje opslaan in Deil. Niet druk. Wat paarden, koeien en 2 pensionado's.

Zondag om 8 uur al op pad. Vandaag kruisen we de Waal en de Maas.

Bij Waardenburg zien we de zwarte kousen opgedirkt naar de kerk gaan. Dat wordt geen koffie vandaag! Alles dicht!

Bij de Maas brug bij Hedel zien we dat een dorpsgenoot uit Spaarndam, Heimen Germans, daar vlak voor de bevrijding in 1945, in dienst van de Irene Brigade, is gesneuveld.

Eindelijk rond 11 uur een koffie kunnen regelen bij een benzinestation. Gelijk maar broodje meegenomen.

Mooie stempel gekregen in de St Janskathedraal in Den Bosch. Na 27 km zijn we aan een biertje toe. We melden ons om 5 uur bij ons Vrienden op de Fiets adresje in Vught. Hele huis voor ons zelf! Super!

Maandagochtend om 8 uur op pad naar Middelbeers. We volgen vandaag de Amstelredam route en lopen door het prachtige natuurgebied De Kampina. Nergens een dorp onderweg, dus eten ingeslagen bij de Jumbo in Vught.

Vandaag zandpaden, graspaden een en al natuur. Helaas ook steekvliegen. Onderweg nog even gesproken met een man die in een kano muskusratten aan het vangen was.

Na zo’n 29 km arriveren we in Middelbeers. Vannacht slapen we bij Theo’s broer Hans.

Theo gaat nog even langs de Pearl. Was eergisteren in de tent op de bril gaan zitten. Dat gaat alleen goed met een WC bril.

Tot binnenkort!

• 11 Juli 2022 - 20:36

Mitch:

Klinkt weer helemaal goed en een kleinigheidje van een bril houd je toch niet tegen. Erg leuk om de verslagen weer te lezen. succes en veel plezier, maar dat komt wel goed. :)

• 12 Juli 2022 - 08:02

Mandy Paff:

Heerlijk om het verslag te lezen. Ook heel herkenbaar deze epside omdat ik zelf jaren lang in Kerkdriel op de camping heb gestaan. En waarom heb ik nou het idee dat Theo de brokkenpiloot van jullie 2 is........?? Loop ze mannen!

• 12 Juli 2022 - 08:29

Hella:

Goed om jullie verhalen te lezen. Veel succes en plezier met deze mooie reis. Groetjes van Hella

• 12 Juli 2022 - 10:42

Andre De Bruijne :

Prachtig verhaal weer.

• 12 Juli 2022 - 13:54

Koos Besteman:

Mooie ervaringen Hans en Theo.
    Erg leuk om te lezen en om zo virtueel mee te lopen.

• 12 Juli 2022 - 14:08

Maurice:

Je sloopt wel al je spullen pap! Had je ook duckttape ingepakt voor als er geen pearl of bever in de buurt is?

• 16 Juli 2022 - 16:33

Paul & Christine:

Leuk om weer een verhaal te lezen over jullie voet reis naar Rome..

Verslag uit: Nederland, Middelbeers

Te voet van Spaarndam naar Rome

Na een wandeling van Spaarndam naar Santiago de Compostella in 2013 begint het in 2019 toch weer te kriebelen om nog een keer een lange pelgrimstocht te maken. De start wordt oorspronkelijk op eind mei 2020 gezet. Echter de Corona pandemie gooit roet in het eten. Europa gaat op slot. Ook in 2021 zijn de vooruitzichten niet goed. Er zijn weinig overnachtingsplaatsen open en Corona is nog alom aanwezig. Dus hopen we dat het in 2022 gaat lukken. De inentingen en booster zijn binnen, en na het uitwoeien van Omikron in het voorjaar van 2022 worden de loopplannen weer uit de kast gehaald.
De start staat gepland in het weekend 2 juli 2022.
De route volgt vanaf Spaarndam de Amstelredam route, vervolgens de via Monastica, de via Campaniensis en vanaf Reims de via Francigena naar Rome.
Wie zijn wij?

Hans - Na ruim 43 jaar met veel plezier gewerkt te hebben voor ABNAMRO, neem ik op 30 juni afscheid. Ik neem nog een paar maanden een sabatical op, waarna mijn pensioen ingaat en eind 2022 volgt mijn eerste AOW. Met deze wandeling ga ik de omschakeling van werk naar pensioen rustig laten landen. Maar bovenal is het het plezier in wandelen, de fysieke uitdaging van zo'n tocht, het buiten zijn in de natuur, de simpele dagindeling (lopen eten slapen), die mij trekken in dit avontuur. Gelukkig is er de iPhone om contact te houden met het thuisfront.

Theo - Na de eerste tocht in 2013 naar Santiago, werd ik in 2014 boventallig bij mijn toenmalige werkgever. Na nog ongeveer drie jaar projecten te hebben gedaan voor deze werkgever, kwam in 2017 dan toch het punt dat wij van elkaar afscheid namen. Samen met mijn vrouw ben ik toen gaan wandelen richting Santiago, welke wij ook in september 2017 bereikt hebben.
Toen Hans in 2020 vroeg of ik meeging naar Rome, heb ik maar heel even getwijfeld. Wandelen, de rust en de ontmoetingen langs de weg zijn mijn grootste drijfveer.
Het gemis van mijn vrouw, kinderen en vooral kleinkinderen zal er zeker zijn. Maar deze unieke kans om noch een grote tocht te maken, kan ik niet voorbij laten gaan.