Op naar Reims! - Reisverslag uit Reims, Frankrijk van Hans en Theo - WaarBenJij.nu Op naar Reims! - Reisverslag uit Reims, Frankrijk van Hans en Theo - WaarBenJij.nu

Op naar Reims!

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans en Theo

26 Juli 2022 | Frankrijk, Reims

Za 23/7. Voor ‘t eerst alleen op pad. Beetje gek. Ik houd onze routine er wel goed in. Uur lopen of 5 km. Lichtgewicht stoeltje opzetten, sokken uit en wat eten en drinken. Daarna weer droge sokken aan. Dat voorkomt blaren. Vandaag 30 km naar Signy L’Abbaye. De route is schitterend. Door bos, langs weilanden met koeien, prachtige glooiende hellingen en gedurende 30 km maar 2 mensen tegengekomen. Bonjour, maar de eerste gaf geen sjoege. Met de 2e, een Fransoos uit Lille heb ik een kwartiertje zitten praten, terwijl ik mijn croissantjes wegwerkte.

Bij de Carrefour in Signy wat koud drinken gehaald want ik was door mijn water heen.

Ik slaap luxe in Hotel de L’Abbaye. Vanavond een menu du jour aan het plein. Diner for one. Ze zullen wel gedacht hebben, waar blijft zijn date!

zo 24/7. Doel is Chateau Porcien vandaag, 28 km. Het dorpswinkeltje gaat pas om 9 uur open voor proviand, maar gelukkig mag ik bij het ontbijt een lunch bij elkaar sprokkelen.

Gisteren de Tabac in Chateau Porcien gebeld voor een slaapplek in de accueil Pelerin. Hij was op zondag middag dicht maar heeft mij de toegangscode van het huisje gegeven. En of ik €10 door de brievenbus van de Tabac wil doen. Als het goed is slapen daar ook 2 andere pelgrims.

Vandaag een stuk over de oude heerbaan van Keulen naar Reims gelopen.

Het wordt 33 graden. Bij het opspuiten van de zonnebrand niet op het tuutje gelet. In plaats van mijn knie zat mijn bril onder.

2 km voor Chateau Porcien ontmoet ik 2 wandelaars. Hans en Maya uit Voorhout. Zij lopen ook naar Rome en we zullen met z’n 3-en overnachten in het pelgrims onderkomen. Zij lopen kortere afstanden, maar in Reims zullen we elkaar weer treffen. Mooie plek hier. 8 bedden en 2 douches. Helaas is er niets meer open in het dorp. Ik heb nog wat bruinbrood en chocolade. En ik krijg soep van mijn lotgenoten. Dus toch weer maag gevuld. Morgen om 7 uur gaat de tabac open voor koffie en de Carrefour zit er tegenover. Dus dan kan er weer gebunkerd worden!

Ma 25/7 op naar Brienne sur Aisne! Gisteren heb ik daar een chambre d’hotes gereserveerd.

Na koffie met een croissant in de Tabac neem ik afscheid van Hans en Maya. Zij volgen een andere route naar Reims.

Ik loop vandaag volledig vlak langs het Canal des Ardennes. Kom geen kip tegen. Tijdens een loop pauze vaart er een bootje uit Deventer voorbij. We zwaaien.

Ik loop nog een uurtje op met een Belgische dame die een dagwandeling maakt.

Op mijn einddoel wacht de lady of the house mij op met 2 flessen koud bier en een schaaltje pruimen uit eigen tuin. Soms zit t mee. Ik mag een hele gites gebruiken.

Dit keer heb ik onderweg eten ingeslagen voor de avond want ook hier is niets te krijgen. Koningsmaal.

Di 26/7 Op naar Reims.

Gisteren heb ik al gebeld voor een slaapplek in Maison Diocesaine de Saint Sixte. Prachtige locatie in het hart van Reims, vlakbij de Kathedraal. In de oude seminarie cellen kunnen nu wandelaars naar Compostela of Rome logeren. Ik mag komen.

Bij het ontbijt vertelt Mdm Leriche, Jacqueline, honderduit. Het gaat zo snel dat ik het maar beperkt begrijp, maar als zij lacht, lach ik ook en als zij verontwaardigd kijkt doe ik dat ook. Zo lijkt het toch een echt gesprek.

Ik mag niet weg voordat zij een lunch voor mij heeft gemaakt. Stokbrood met ei en Boursin.

Nu ik alleen loop spreken mensen je sneller aan. Ik mis je wel hoor Theo! Ik zat te pauzeren langs een akker en de boer stopte met ploegen om even een praatje te maken. Mijn Frans wordt steeds beter!

Tijdens het lopen laat ik mijn gedachten de vrije loop, maar we proberen wel beiden dezelfde route aan te houden. Lekker wandelweer vandaag. 22 graden.

De eerste wijnranken verschijnen. Ik zit in de Champagne! Kan de kathedraal van Reims zien met nog 11 km te gaan!

In de kathedraal kom ik Hans en Maya weer tegen. We begroeten elkaar zo enthousiast, dat de suppoost “silence” roept! . Zij slapen ook in Saint Sixte. Wat een prachtige en indrukwekkende kathedraal. Afgesproken om samen om 17:00 uur een borrel te gaan drinken. Met z’n 3-en aan de Leffe op het plein voor de kathedraal. Heel gezellig. We nemen afscheid. Zij blijven nog een dag in Reims.

Ik maak een rondje door het centrum. Gezellige stad. Maar ik heb besloten morgen verder te trekken naar Trepail in de Champagne.

Pizzaatje in een klein restaurantje en dan tukken.

Tot binnenkort!


  • 26 Juli 2022 - 20:54

    Dries Corver:

    Hans,
    weer een mooi verslag! Leuk dat je medeRomegangers ontmoet, waarmee je ervaringen kunt uitwisselen. Ik kijk weer uit naar het volgende verslag!

  • 26 Juli 2022 - 20:58

    Hans Oude Groen:

    Hi Hans

    Blijft leuk om jouw (niet meer jullie

  • 26 Juli 2022 - 21:34

    Ben:

    He Hans, nog geen "bakkertje" tegengekomen?

  • 27 Juli 2022 - 08:52

    Mandy Paff:

    Heerlijk om dit te lezen Hans. Ik schiet geregeld in de lach om je heerlijke, droge schrijfstijl. Leuk ook om je zo te volgen. Loop ze !

  • 27 Juli 2022 - 09:05

    Agnes:

    Weer een mooi verslag Hans en ook weer prachtige foto’s!!!

  • 27 Juli 2022 - 09:57

    Aad Van Mazijk:

    Hoi Hans , wat een fijn beeldend verslag . In gedachten loop ik dan een eind met je mee . Top hoor

  • 27 Juli 2022 - 10:42

    Cor:

    Ik zie alles voor me zoals je schrijft, wel eenzaam je zal Theo wel missen.
    Maar je heb wel aanspraak onderweg toch ook weer leuk.
    Ik wacht op het volgende verslag.




  • 28 Juli 2022 - 15:14

    Cor Molenaar:

    Hans,

    Leuk je reis te volgen, ik heb het gehoord van Leo van Essen waar ik de vierdaagse mee gelopen heb
    Succes , zo alleen zal het niet meevallen

  • 28 Juli 2022 - 21:39

    Maurice:

    Hoi Hans,
    Knap hoor dat je solo doorgaat.
    Zo te lezen nog steeds met veel plezier.
    Succes en geniet er van!

  • 29 Juli 2022 - 11:59

    Bert:

    Hi Hans,

    Ik kijk iedere keer weer uit naar je verslagen.
    Ga zo door, met verslagen, het genieten en natuurlijk de benenwagen.

  • 29 Juli 2022 - 12:59

    Casper:

    Hans,
    dank voor de info die je gaf, ik ga je vnaf nu volgen.
    Gaat toch wat anders dan je jezelf had voorgesteld denk ik, maar je gaat dit ook alleen, en met onze mentale steun, zeker halen.
    Ben helemaal bij met het lezen van de verslagen, leuk om te zien dat er zoveel oud-collega's je ook volgen.
    Kijk uit naar het volgende verslag,
    succes.

  • 29 Juli 2022 - 20:24

    Gerard & Bernadet:

    Hoi Hans, we hebben weer genoten en gelachen om je reisverhalen. Reims is idd een prachtige stad. Vorig jaar nog langs het canal gefietst en met de fietslift kwamen we boven op de brug uit recht tegenover de kathedraal. We hopen dat je nog met vele interessante mensen je reis naar Rome mag vervolgen. Veel plezier tijdens je tocht en hou vol.
    Groetjes Bernadet en Gerard

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Reims

Te voet van Spaarndam naar Rome

Na een wandeling van Spaarndam naar Santiago de Compostella in 2013 begint het in 2019 toch weer te kriebelen om nog een keer een lange pelgrimstocht te maken. De start wordt oorspronkelijk op eind mei 2020 gezet. Echter de Corona pandemie gooit roet in het eten. Europa gaat op slot. Ook in 2021 zijn de vooruitzichten niet goed. Er zijn weinig overnachtingsplaatsen open en Corona is nog alom aanwezig. Dus hopen we dat het in 2022 gaat lukken. De inentingen en booster zijn binnen, en na het uitwoeien van Omikron in het voorjaar van 2022 worden de loopplannen weer uit de kast gehaald.
De start staat gepland in het weekend 2 juli 2022.
De route volgt vanaf Spaarndam de Amstelredam route, vervolgens de via Monastica, de via Campaniensis en vanaf Reims de via Francigena naar Rome.
Wie zijn wij?

Hans - Na ruim 43 jaar met veel plezier gewerkt te hebben voor ABNAMRO, neem ik op 30 juni afscheid. Ik neem nog een paar maanden een sabatical op, waarna mijn pensioen ingaat en eind 2022 volgt mijn eerste AOW. Met deze wandeling ga ik de omschakeling van werk naar pensioen rustig laten landen. Maar bovenal is het het plezier in wandelen, de fysieke uitdaging van zo'n tocht, het buiten zijn in de natuur, de simpele dagindeling (lopen eten slapen), die mij trekken in dit avontuur. Gelukkig is er de iPhone om contact te houden met het thuisfront.

Theo - Na de eerste tocht in 2013 naar Santiago, werd ik in 2014 boventallig bij mijn toenmalige werkgever. Na nog ongeveer drie jaar projecten te hebben gedaan voor deze werkgever, kwam in 2017 dan toch het punt dat wij van elkaar afscheid namen. Samen met mijn vrouw ben ik toen gaan wandelen richting Santiago, welke wij ook in september 2017 bereikt hebben.
Toen Hans in 2020 vroeg of ik meeging naar Rome, heb ik maar heel even getwijfeld. Wandelen, de rust en de ontmoetingen langs de weg zijn mijn grootste drijfveer.
Het gemis van mijn vrouw, kinderen en vooral kleinkinderen zal er zeker zijn. Maar deze unieke kans om noch een grote tocht te maken, kan ik niet voorbij laten gaan.

Recente Reisverslagen:

14 Oktober 2022

Rome!

09 Oktober 2022

Lazio, het meer van Bolsena en de Via Cassia

04 Oktober 2022

Verder Toscane in!

29 September 2022

Toscane - Lucca en San Miniato

24 September 2022

De Apennijnen. Passo del Cisa!
Hans en Theo

Actief sinds 03 Jan. 2020
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 6001

Voorgaande reizen:

06 Juli 2022 - 14 Oktober 2022

Te voet van Spaarndam naar Rome

Landen bezocht: