Verder Frankrijk in en over oude Romeinse wegen! - Reisverslag uit Brienne-le-Château, Frankrijk van Hans en Theo - WaarBenJij.nu Verder Frankrijk in en over oude Romeinse wegen! - Reisverslag uit Brienne-le-Château, Frankrijk van Hans en Theo - WaarBenJij.nu

Verder Frankrijk in en over oude Romeinse wegen!

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans en Theo

01 Augustus 2022 | Frankrijk, Brienne-le-Château

Wo 27/7. Na een ontbijtje en het dagelijkse fourageren, verlaat ik Reims langs ‘ t Canal de L’Aisne a la Marne. Het kanaal verbindt beide rivieren. Veel hoge graansilo’s langs het water en bergen met graan.

Een gepensioneerde professor Franse Taal fiets een kwartiertje met me op langs t kanaal. Vindt mijn Frans goed. Dag kan niet meer stuk. Later, als hij weer terug fietst, kom ik hem weer tegen en zegt hij dat een kilometer verderop een Amerikaanse monnik ook naar Rome loopt.

Einde Canal. De autoroute Est en de TGV overgestoken, rechtstreeks de wijngaarden in. Pinot Noir en Chardonnay tot aan de horizon.

Ik eet mijn baguette tussen de percelen van Mumm, Moet et Chandon en Bollinger. Lekker koud colaatje erbij!

In de dorpjes ademt alles Champagne.

Slaap in een gites Rural. Mag mee eten. “Wat, nog geen Champagne gedronken? Plop, daar gaat de kurk. Mooi leven hoor! Champagne uit Trepail uiteraard. Het huis is smoezelig en er wordt denk ik zelden schoongemaakt, maar de gastvrijheid maakt veel goed.

Do 28/7.Vandaag naar Chalon-en-Champagne. Heb een campingplaats gereserveerd. 29 km. Vlakke trip.

Loop door de vallei van Marne, weer langs een canal. Feitelijk loop je op de oude jaagpaden van vroeger. Ik “Bonjour” volop met de fietsers.

Theo blijkt een zweepslag in de kuit te hebben! Theo, vanaf hier wens ik je een volledig herstel toe, hoewel het nog weken kan duren heb ik begrepen!

S' avonds streel ik mijn maag en humeur weer met mosselen en friet en een koud biertje bij het restaurantje op de camping.

Vr 30/7. Op naar Coole. 25 km. De etappe gaat eigenlijk naar Le Meix Tiercelin maar dat is 38 km en een beetje te ver. Wordt ook 29 graden vandaag.

Ik kan pas om 18:00 terecht vandaag, dus kalm aan. Vanochtend ruim een uur in het badhuis gezeten voor wat stroom voor mijn telefoon. Zonder telefoon geen route.

Maar nu op pad verder naar het zuiden met, zoals iedere ochtend, de zon op de linker wang.

Loop meer dan 15 km over een kaarsrechte oude Romeinse weg, zonder een streepje schaduw. Schoenen zijn wit van het kalk.

Eindelijk een dorp, waar ik bij het eerste huis om koud water vraag. Wordt gelijk verwend met koffie, water, frisdrank en chocolade eitjes. “Wat, gaan jullie pas met 67 jaar met pensioen?”. Man blijkt brandweerman te zijn geweest. Die stoppen op hun 55ste. Bij een brandweerman om water vragen!

Om 18 uur arriveer ik bij mijn slaapadres in Coole. Na de douche schuif ik aan voor het avondeten. Had er eigenlijk niet op gerekend iets te krijgen. Brigitte tovert 3 gangen op tafel en kaas en koffie toe. Jean-Claude is blij dat ie met iemand een wijntje kan drinken! Dat wordt lekker slapen!

Za 30/7 op naar Donnement. 28 km. Verder op de eindeloze oude Romeinse weg. Ik voel me een centurion, die honderd man is kwijtgeraakt. Vandaag nog even tanden op elkaar. 30 graden. Maar wel af en toe wat schaduw. De 3 dorpjes waar ik doorheen loop, ogen verlaten. Hebben wel allemaal een ‘14-‘18 monument voor de gesneuvelde dorpsgenoten.

Voor de afwisseling hier soms ook velden met zonnebloemen in plaats van graan stoppels en af en toe zowaar hennep!

Rond half 4 bereik ik mijn slaapplek in Donnement. Vandaag 2,5 liter drinken weggewerkt! De kamer is sober maar heb er wel, verrassing, een heel zwembad bij. Na ruim 600 km wandelen is een half uurtje zwemmen een weldaad.

S’avonds eet ik mee aan een grote tafel bij het zwembad met Michelle en Jean-Lucen en de ouders van de nieuwe vriend van hun dochter. Zo leer ik aardig de Franse keuken kennen. Dat is het idee achter dit soort logeer adressen op het platteland. Je hoort tijdens je verblijf gewoon bij de familie en betaalt naar wat je het zelf waard vindt. Donativo.

De volgende ochtend bij het ontbijt schuift Michelle ook nog even aan. Ze had de ontbijtspullen gisteren avond al klaar gezet.

Zo 31/7 Naar Brienne-Le-Château.

Weer vroeg op pad want t wordt warm. Korte trip vandaag van 20 km. In dit dorp heeft Napoleon zijn militaire opleiding gekregen en ik wil het museum bezoeken en me wat verdiepen in zijn leven. Het schijnt nogal een aparte te zijn geweest.

Op mijn slaapadres ontmoet ik een stel uit Denemarken. Morten en Mette. Zij zijn in Canterbury gestart.

We zullen straks samen wat gaan drinken en eten op ons slaapadres. In de dorp - het is zondagmiddag - is alles dicht. Dus we spreken onze noodvoorraad aan!

Tot binnenkort!


  • 31 Juli 2022 - 16:43

    Lies:

    Ave centurion! Mooi verslag weer! Ja, die Romeinse ingenieurs hielden van kaarsrechte wegen! Groeten uit Engeland waar Esther en ik Devon en Cornwall bezoeken.

  • 31 Juli 2022 - 21:31

    Dries Corver:

    Hans,
    Brienne le Chateau komt me vaag bekend voor vanwege een vakantie ooit. Fijn te lezen dat men in Frankrijk zo gastvrij is.
    Ben benieuwd naar je volgende verslag.

  • 01 Augustus 2022 - 11:19

    Simon:

    Hoi Hans eindelijk een berichtje van mij. Mooie reisverhalen. Jammer dat Theo hebt moeten opgeven. Maar ik lees dat je niet helemaal alleen de dag moet doorkomen je komt altijd wel iemand tegen. Een voordeel is ook dat de taal aardig onder de knie hebt, komt dat door die paar jaar Mendel? Ik hoop dat het niet te warm gaat worden, want lopen naar Rome in een hittegolf lijkt mij niet fijn het is afwachten. alweer ruim 600km achter de rug petje af hoor. Veel loopplezier verder en je hoort nog van mij en ik van jou natuurlijk.
    Groet Simon

  • 02 Augustus 2022 - 10:20

    Otto Wiegand:

    hallo Hans weer een leuk verslag jammer dat Theo moest afhaken hij had er zo naar uitgekeken naar alle corona perikelen.
    Leuk dat je opgenomen wordt bij alle families die je tegen komt, gelukkig dat je een flink woordje frans spreekt.
    veel succes de komende dagen hoop voor je dat het wat minder warm wordt.
    groet otto

  • 03 Augustus 2022 - 12:50

    Christine & Paul:

    Hoi Hans, weer een mooi verslag. Zo te lezen gaat het goed met jou. Bier, Wijn Champagne en water onderweg. Goed bezig. hoor want dat vocht heb je nodig
    Fijn dat je steeds weer leuke mensen ontmoet en gastvrij wordt onthaald. Niks mis mee met die Fransen. Loop maar gestaag door dan komt je er vanzelf wel.

  • 22 Augustus 2022 - 10:15

    Carolien:

    Hans, gelukkig ben je Astrix en Obelix niet tegen gekomen op dit pad! Als Centurion was je dan blikvoer geworden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Brienne-le-Château

Te voet van Spaarndam naar Rome

Na een wandeling van Spaarndam naar Santiago de Compostella in 2013 begint het in 2019 toch weer te kriebelen om nog een keer een lange pelgrimstocht te maken. De start wordt oorspronkelijk op eind mei 2020 gezet. Echter de Corona pandemie gooit roet in het eten. Europa gaat op slot. Ook in 2021 zijn de vooruitzichten niet goed. Er zijn weinig overnachtingsplaatsen open en Corona is nog alom aanwezig. Dus hopen we dat het in 2022 gaat lukken. De inentingen en booster zijn binnen, en na het uitwoeien van Omikron in het voorjaar van 2022 worden de loopplannen weer uit de kast gehaald.
De start staat gepland in het weekend 2 juli 2022.
De route volgt vanaf Spaarndam de Amstelredam route, vervolgens de via Monastica, de via Campaniensis en vanaf Reims de via Francigena naar Rome.
Wie zijn wij?

Hans - Na ruim 43 jaar met veel plezier gewerkt te hebben voor ABNAMRO, neem ik op 30 juni afscheid. Ik neem nog een paar maanden een sabatical op, waarna mijn pensioen ingaat en eind 2022 volgt mijn eerste AOW. Met deze wandeling ga ik de omschakeling van werk naar pensioen rustig laten landen. Maar bovenal is het het plezier in wandelen, de fysieke uitdaging van zo'n tocht, het buiten zijn in de natuur, de simpele dagindeling (lopen eten slapen), die mij trekken in dit avontuur. Gelukkig is er de iPhone om contact te houden met het thuisfront.

Theo - Na de eerste tocht in 2013 naar Santiago, werd ik in 2014 boventallig bij mijn toenmalige werkgever. Na nog ongeveer drie jaar projecten te hebben gedaan voor deze werkgever, kwam in 2017 dan toch het punt dat wij van elkaar afscheid namen. Samen met mijn vrouw ben ik toen gaan wandelen richting Santiago, welke wij ook in september 2017 bereikt hebben.
Toen Hans in 2020 vroeg of ik meeging naar Rome, heb ik maar heel even getwijfeld. Wandelen, de rust en de ontmoetingen langs de weg zijn mijn grootste drijfveer.
Het gemis van mijn vrouw, kinderen en vooral kleinkinderen zal er zeker zijn. Maar deze unieke kans om noch een grote tocht te maken, kan ik niet voorbij laten gaan.

Recente Reisverslagen:

14 Oktober 2022

Rome!

09 Oktober 2022

Lazio, het meer van Bolsena en de Via Cassia

04 Oktober 2022

Verder Toscane in!

29 September 2022

Toscane - Lucca en San Miniato

24 September 2022

De Apennijnen. Passo del Cisa!
Hans en Theo

Actief sinds 03 Jan. 2020
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 6000

Voorgaande reizen:

06 Juli 2022 - 14 Oktober 2022

Te voet van Spaarndam naar Rome

Landen bezocht: