Langres uit en Haute Saône in - Reisverslag uit Leffond, Frankrijk van Hans en Theo - WaarBenJij.nu Langres uit en Haute Saône in - Reisverslag uit Leffond, Frankrijk van Hans en Theo - WaarBenJij.nu

Langres uit en Haute Saône in

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans en Theo

05 Augustus 2022 | Frankrijk, Leffond

Ma 1/8. Naar Bar Sur Aube. 29,7km.

Na een grote kom koffie en wat brood met boter en na afscheid genomen te hebben van Mette en Morten, haal ik eten voor onderweg bij de boulangerie en verlaat de stad van Napoleon.

Afwisselend bos, glooiende heuvels, het meer van L’Amance en redelijk wat schaduw. Omdat ik vroeg start zie ik regelmatig kleine herten in de velden. In dit gedeelte van de route moet je de fourage goed plannen, want er is praktisch niets hier en is er een keer een winkeltje, dan zijn ze "en vacance" in augustus.

Water vindt je meestal wel op de kerkhoven onderweg. Die bieden je als loper ook een goede, hoop geen laatste, rustplaats.

Op de hellingen verschijnen weer wijngaarden. Ik zit nog steeds in het departement Champagne.

Op mijn slaapadres ontmoet ik 2 Italianen. De een loopt naar Canterbury, dus de andere kant op via de Via Francigena, en de ander net als ik naar Rome. Het avondeten komt vandaag uit de magnetron. Van Simone krijg ik een telefoonnummer. Hij woont in Piacenza en dat ligt op mijn route in Italië.

Di 2/8. Naar Braux-le-Châtel. Het is echt zoeken naar slaapadressen hier en op basis daarvan je route bepalen.

Meestal regel ik de slaapplek voor de volgende dag, de middag ervoor. Ik volg zoveel mogelijk de Via Francigena en soms de GR 145.

Loop door de vallei van de Aube. Schitterende omgeving weer. Veel roofvogels. Kom een Duits stel uit Mainz tegen die ieder jaar 2 weken van de route naar Compostela lopen. Zijn nu op weg naar Vezelay. Na een half uurtje samen op gelopen te hebben scheiden onze wegen weer. Zij gaan vandaag naar Clairvaux.

De lunch eet ik in een stenen bushokje, uit de zon. Lijk wel een zwerver.

Ik wordt hartelijk ontvangen door Marie Helene. De 2 blikjes koude Schweppes giet ik sissend naar binnen. Ze doet ook nog de was voor mij. Hoe laat ik wil eten? 19:00 uur. Na een glas rosé vraagt ze of ik de kerk aan de overkant wil zien. Prima. Een oude buurvrouw leidt mij rond. Ze zijn de enige 2 parochianen in dit dorp met zo’n 100 inwoners. De oude vrouw blijkt een lopende encyclopedie. Uiteindelijk eten we om 21:00 uur op de binnenplaats. Wel lekker temperatuurtje dan.

Wo 3/8 Naar Mormant Leffonds.

Na het ontbijt uitgezwaaid door Marie Helene. Ik krijg nog een lunch mee en 1,5 liter water.

Na een uur zowaar een tabac met koffie. De dame die de koffie komt brengen heeft zo’n diep decolleté dat een lepeltje om te roeren niet nodig is.

Ik loop nu in de Haute Marne. Om 11 uur is t al 31 graden. De etappe is slechts 19 km vandaag. Het stijgt gedurende de gehele route licht om zo’n 140 meter hoger te eindigen.

Net mail van SVB gekregen. Ik mag mijn AOW aanvragen! Dag kan niet meer stuk! Maar mijn Fit Bit horloge wel. Het display haperde al een paar dagen en is nu zwart. Blijkbaar ben ik een fitter dan mijn horloge. Kijken of ik in Langres een nieuwe kan kopen!

Op mijn adres in Mormant blijk ik in eerste instantie de enige slaper te zijn, totdat rond 17 uur Mette en Morten uitgeput aankomen. Hebben 37km gedaan en zijn gesloopt.

Annick, onze gastvrouw brengt rond half 8 een grote picknick mand met salade, brood, risotto, draadjesvlees en taart toe. En 3 flesjes Leffe. We praten weer bij en blijken morgen ook op het zelfde adres in Langres te slapen. Het vinden van overnachtingsadressen wordt wat moeilijker omdat gastadressen zelf ook op vakantie zijn.

Do 4/8 Naar Langres.

Ik loop door het Parc National des Forets. Langres ligt op een plateau van 500 mtr hoogte. Dat wordt zeker aan het eind nog even een flinke klim. Het wordt heet vandaag. 38 graden. Kan gelukkig 2x mijn 1,5 liter water aanvullen bij mensen onderweg; wat kan koud water lekker zijn.

Morten en Mette lopen op eigen tempo naar Langres.

Bij de laatste 3 km bergop pers ik het zweet uit mijn lijf en ben doorweekt. Denk dat ik de bolletjestrui wel verdiend heb!

In Langres moeten we tot 16:30 wachten tot we ons huis voor die nacht kunnen betrekken, direct naast de kathedraal. Ik doe wat boodschappen en merk dat ik mijn korte broek niet meer zonder riem kan dragen; dan hangt ie al snel op mijn knieën. Mette maakt een feestmaal voor ons 3-en. Flesje rosé erbij en dag is weer volmaakt. Morgen gelukkig wat koeler. Middags een nieuw horloge gekocht. Ik ben weer bij de tijd!

Vr 5/8 Naar Leffond. 30 km.

Gelukkig lekker afgekoeld vannacht. Ik vertrek om 06:30 om voor het middag uur de meeste kilometers achter de rug te hebben.

Ik passeer de bron van de Marne. Rustige, licht dalende etappe door mais- en zonnebloem velden en door kleine dorpjes.

Tijdens een pauze verrast door een Mirage die heel laag recht over mij heen vloog. Vingers in de oren!

Vandaag slaap ik in een Gites van de gemeente. De code voor de deur heb ik al.

Rond 12 uur nog 11 km te gaan dus dat is prima! Ik loop de Haute Saône binnen.

Als ik een Nederlandse auto voor een huis zie staan, bel ik aan voor water. Leuk praatje en koud water.

De gites zit naast de Marie. De beheerder brengt rond 17 uur een pannier, een mandje met eten. Er zit van alles in, homemade door Madam en alles uit eigen tuin. Als klap op de vuurpijl ook een biefstuk om zelf te braden. Na een tukkie ga ik mijn diner maken en vroeg naar bed. Morgen naar een luxe slaapplek “Au Bon Vivant” in Dampierre sur Salon. Daar zal ik de Denen weer tegenkomen!

Tot binnenkort!


  • 05 Augustus 2022 - 19:35

    Cor:

    Hans het is weer een leuk verslag en de humor is er nog.
    Wel warm om te lopen zo te lezen veel plezier de komende dagen.

  • 05 Augustus 2022 - 20:51

    Dries Corver:

    Weer genoten van je verslag Hans. Ondanks de hitte ga je nog steeds voorwaarts, op naar Rome. Blijf verslag doen, dan blijf ik genieten. Ga je de verslagen bundelen in een boek ‘Voetreis naar Rome’?

  • 05 Augustus 2022 - 23:46

    Laura:

    Fitter dan een fitbit, goed bezig! Leuk je verhalen te volgen Hans. Succes en veel plezier weer verder!

  • 06 Augustus 2022 - 12:09

    Paul & Christine:

    Weer een mooi verslag, ga zo door want het is heerlijk om te lezen. Langres is een mooie vesting stad. Hebben daar ooit op de camping gestaan. Camping binnen de vesting muren. Inderdaad een hele klim naar boven maar het uitzicht is prachtig.
    Sterkte met de warmte en blijf genieten van je voettocht

  • 06 Augustus 2022 - 14:42

    Lonneke:

    Bedankt Hans dat ik je reis nu ook kan volgen. Leuk om je ervaringen te lezen!
    Ik heb er bewondering voor dat je met die hitte zoveel kilometers maakt. Veel plezier en succes!

  • 06 Augustus 2022 - 18:04

    Mitch&Hella:

    Wat leuk om te lezen Hans. Zo “lopen” we gezellig met je mee!
    Succes op je verdere tocht!
    Groetjes van Mitch&Hella

  • 07 Augustus 2022 - 11:55

    Gerard & Bernadet:

    Hoi Hans,
    Chapeau voor je moed en doorzettingsvermogen. En dat met die hitte. Heerlijk om je verhalen te lezen en zo mee te lopen.
    Ook wensen we jou nog vele kopjes koffie toe waar je geen lepeltje meer voor nodig hebt! En wat reuze gezellig voor jou om steeds Morten en Mette tegen te komen. We wensen je nog veel wandelplezier en hou vol hè! Groetjes van ons.



  • 07 Augustus 2022 - 15:16

    Hans En Yvon:

    Hoi Hans,
    Het is wel afzien zo'n voetreis maar wat neem je een verhalen mee terug! Heel veel wandelplezier en we kijken uit naar nieuwe verhalen.

    Groetjes Hans en Yvon

  • 08 Augustus 2022 - 10:47

    Monique Gerrets:

    Hi Hans,

    Ik liep een paar verslagen "achter". Heerlijk om een te lezen op maandagochtend. Even in de koffiepauze. Leuk om te lezen, al die ontmoetingen.

  • 08 Augustus 2022 - 19:31

    Theo En Margret:

    Hoi Hans, weer een mooi en leuk verslag. Wel knap zo lopen in die hitte. Fijn dat je onderweg steeds leuke mensen tegenkomt. Een voordeel is natuurlijk wel dat je zo goed de Franse taal beheerst. Succes en nog veel wandelplezier !! Hou vol !!

    Groetjes, Theo en Margret.

  • 22 Augustus 2022 - 10:21

    Carolien:

    Hans, ik lees dat je optimaal geniet van het uitzicht dat je gratis aangeboden krijgt. Leuk hoor!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Leffond

Te voet van Spaarndam naar Rome

Na een wandeling van Spaarndam naar Santiago de Compostella in 2013 begint het in 2019 toch weer te kriebelen om nog een keer een lange pelgrimstocht te maken. De start wordt oorspronkelijk op eind mei 2020 gezet. Echter de Corona pandemie gooit roet in het eten. Europa gaat op slot. Ook in 2021 zijn de vooruitzichten niet goed. Er zijn weinig overnachtingsplaatsen open en Corona is nog alom aanwezig. Dus hopen we dat het in 2022 gaat lukken. De inentingen en booster zijn binnen, en na het uitwoeien van Omikron in het voorjaar van 2022 worden de loopplannen weer uit de kast gehaald.
De start staat gepland in het weekend 2 juli 2022.
De route volgt vanaf Spaarndam de Amstelredam route, vervolgens de via Monastica, de via Campaniensis en vanaf Reims de via Francigena naar Rome.
Wie zijn wij?

Hans - Na ruim 43 jaar met veel plezier gewerkt te hebben voor ABNAMRO, neem ik op 30 juni afscheid. Ik neem nog een paar maanden een sabatical op, waarna mijn pensioen ingaat en eind 2022 volgt mijn eerste AOW. Met deze wandeling ga ik de omschakeling van werk naar pensioen rustig laten landen. Maar bovenal is het het plezier in wandelen, de fysieke uitdaging van zo'n tocht, het buiten zijn in de natuur, de simpele dagindeling (lopen eten slapen), die mij trekken in dit avontuur. Gelukkig is er de iPhone om contact te houden met het thuisfront.

Theo - Na de eerste tocht in 2013 naar Santiago, werd ik in 2014 boventallig bij mijn toenmalige werkgever. Na nog ongeveer drie jaar projecten te hebben gedaan voor deze werkgever, kwam in 2017 dan toch het punt dat wij van elkaar afscheid namen. Samen met mijn vrouw ben ik toen gaan wandelen richting Santiago, welke wij ook in september 2017 bereikt hebben.
Toen Hans in 2020 vroeg of ik meeging naar Rome, heb ik maar heel even getwijfeld. Wandelen, de rust en de ontmoetingen langs de weg zijn mijn grootste drijfveer.
Het gemis van mijn vrouw, kinderen en vooral kleinkinderen zal er zeker zijn. Maar deze unieke kans om noch een grote tocht te maken, kan ik niet voorbij laten gaan.

Recente Reisverslagen:

14 Oktober 2022

Rome!

09 Oktober 2022

Lazio, het meer van Bolsena en de Via Cassia

04 Oktober 2022

Verder Toscane in!

29 September 2022

Toscane - Lucca en San Miniato

24 September 2022

De Apennijnen. Passo del Cisa!
Hans en Theo

Actief sinds 03 Jan. 2020
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 6005

Voorgaande reizen:

06 Juli 2022 - 14 Oktober 2022

Te voet van Spaarndam naar Rome

Landen bezocht: