Laatste week Frankrijk - Reisverslag uit Mouthier-Haute-Pierre, Frankrijk van Hans en Theo - WaarBenJij.nu Laatste week Frankrijk - Reisverslag uit Mouthier-Haute-Pierre, Frankrijk van Hans en Theo - WaarBenJij.nu

Laatste week Frankrijk

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans en Theo

10 Augustus 2022 | Frankrijk, Mouthier-Haute-Pierre

za 6/8 naar Dampierre-sur-Salon.

Ben een maand onderweg nu en 777km verder. Ik meander een beetje langs t riviertje le Salon. In Champlitte haal ik wat eten en drinken voor onderweg. Mooi klein stadje. Champlitte is een kruispunt voor drie provincies, de Champagne-Ardenne, Bourgogne en Franche Compte. De tijdperken hebben hier veel moois achter gelaten.

In Franois ontmoet 2 Britse pelgrims, Charlotte en Graig en een Amerikaanse monnik, Mozes. Ze vragen of ik Hans ben. Dat hebben ze gehoord van de Denen, die ze ontmoet hebben. Iedereen is op weg naar Dampierre. Het wordt nog druk.

De fietsende professor had mij al bij Reims verteld over de monnik, maar nu pas tref ik hem.

Rond half 3 bij Au Bon Vivant wordt ik ontvangen door Christophe en Helene.

Het gewicht van de rugzak met het extra water wordt te zwaar met deze hitte. Krijg ook wat irritatie aan mijn rechter achillespees. Heel komende week weer ruim boven de 30 graden. Besloten om de tent, luchtbed en nog wat spullen naar huis te sturen. Scheelt 3.7kg. Dan zit ik rond de 14 kg. Stuk beter. Alles wat je thuislaat is meegenomen!

S'avonds een gezellige maaltijd met de Denen, een fietsende Duitser uit Freiburg en een Frans stel. Het lijkt wel ‘t begin van een mop!

Zo 7/8 naar Frasne-Le-Château. 26 km.

Loop een stuk met de Denen op maar loop verkeerd omdat zij een andere bestemming hebben voor vandaag. Merdre!

Passeer in een bos de bron van de Calliou. Een echtpaar is kratten met flessen aan het vullen. Heerlijk ijskoud water, zo uit de grond! Louwe water in mijn Doppers vervangen. Kan weer ff voort!

Ik passeer de de rivier de Saône.

Op mijn slaapadres wordt ik hartelijk ontvangen door Marie. Dorp zit al een maand zonder telefoon, omdat er een explosie in een centrale is geweest. Alleen Gendarmerie en de Pompiers zijn bereikbaar. Op nummer 4 en 5.

Even later komt er ook een Nederlands jongen binnen, Wiegart, die naar Rome fietst. Elektrisch weliswaar.

We eten om 19 uur samen. Marie, die altijd op de Marie heeft gewerkt, schotelt ons een heerlijk ‘Haute Compté 4 gangen maal voor. Aperitief heeft ze zelf gemaakt, soort bloemen likeur. Eindelijk weer even Nederlands praten met iemand anders dan mezelf!

Ma 8/8 naar Besançon, 33km.

Lange etappe vandaag. Weinig slaapplek of hele korte afstand. Dus als beloning een hotelletje geboekt in de oude centrum van de stad.

Wiegart klopt om 6 sochtends op mijn deur. Zijn telefoon is opnieuw opgestart maar hij heeft geen PUK code. Grote paniek. Zonder telefoon heb je niets. Met mijn telefoon zijn vrouw gebeld, en die kon gelukkig de Code vinden. Stress momentje.

We nemen na het ontbijt weer afscheid want hij doet zo’n 70 km per dag op de fiets.

Halverwege haal ik bij een Intermarché in Cussey-sur-L’Ognon wat voor de lunch. Tref ik daar de 2 Engelsen, Graig en Charlotte en de monnik - hij heet Mozes - uit de US aan.

We lunchen samen op de parkeerplaats. Daarna iedereen op eigen tempo verder naar Besançon. Zij gaan over een redelijk drukke D weg. Ik kies een wat rustiger maar iets langere route - wel mooi. Er vliegt nog een ballon met mand en mensen over mij heen. Reis om de wereld in 80 dagen denk ik.

Redelijk afgepeigerd arriveer ik in mijn Hotel du Nord. Typisch Frans hotel, met super vriendelijk personeel. Ik heb reuze dorst. De receptioniste brengt mij een koude cola. Klok klok op!

De komende 2 dagen ga ik wat hoogte meters maken. Ben benieuwd!

Savond’s naar de Italiaan aan de Doubs! Heerlijk eten. Goede keuze. Mensen staan in de rij voor een tafeltje. Het valt me op hoeveel mensen hier roken! Misschien om de pelgrims niet te hoeven ruiken!

Di 9/8 Naar Ornans.

Ik slaap vandaag in een Gites, le Sanglier qui Fume - Het rokende Zwijn. Welk bedje tref ik daar weer aan? Ik kan gelukkig mee eten. Scheelt weer sjouwen

Wordt een pittige klim over 25 km. Gisteren met de lange etappe gelukkig geen last gehad van de achillespees. Hoop dat t komt door het terugsturen van de extra kilo’s.

Toch weer even melden dat ik jullie reacties super vindt. Helpt me weer door de wat mindere momenten (uur langs drukke weg lopen en bij iedere vrachtauto de berm in duiken).

Na Besançon verlaten te hebben, passeer ik de rivier de Doubs over een lange loopbrug. Daarna fors klimmen gedurende een uur. Boven gekomen gelukkig een bankje in de zon en de wind om op te drogen. Lekker wandelweer.

Na een half uurtje hoor ik mijn naam roepen.Het zijn Graig en Charlotte, die ook naar Ornans gaan. We lopen samen verder. Zij sturen Mozes af en toe foto’s van de route omdat hij nog wel eens verkeerd loopt.

De boeren zijn overal bezig met het aanleggen van de houtvoorraad voor de winter. Het kan hier dan behoorlijk koud zijn.

In Ornans lunchen we samen voor de supermarkt. Het is wachten op het moment,dat iemand een euro aan onze voeten legt!

Onze wegen scheiden hier weer. Zij zijn nog op zoek naar een plek. Ik heb ze mijn adressen in Ornans gegeven.

Ik slaap in een tuinhuisje met een buitendouche en toilet. Douche wordt verwarmd door de zon. Smiddag warm water, sochtends koud.

We eten strak met de ouders van Laurent. Zijn vrouw Karina is een Zweedse. Beiden spreken goed Engels. Het is een beetje een hippie plaats in de middle of nowhere.

Laurent had gelachen om mijn e-mail omdat ik een plaats voor mourir (sterven) zocht ipv dormir (slapen). De rest van de middag gebruik ik om de laatste slaapplaatsen in Frankrijk te regelen, wat niet meevalt.

Als gebruikelijk weer een 4 gangen maaltijd, door maman bereid! En ja ik moet de kaas uit Compté proeven. Pas de problème.

Wo 10/8 Naar Mouthier Haute Pierre.

Een soort van rustdag want het vergt maar 14 Km. Ivm met slaapplek niet anders op te delen.

Ik loop na mijn ijskoude douche en het ontbijt terug naar Ornans om het stadje te bekijken. Ik kom Mozes onderweg tegen, die denkt dat hij verkeerd loopt, omdat ik hem tegemoet kom. Uitgelegd dat hij wel goed loopt. Volgens Mozes hebben Graig en Charlotte gisteren een camping gevonden voor de nacht.

Ornans is de geboorteplaats van Gustave Courbet, de schilder. Museum gaat pas om 10 uur open dus dan maar als goed alternatief een koffietje op een terras.

De route vandaag voert langs t riviertje de Loue. Als het goed is kom ik voldoende tegen onderweg qua proviand.

Ik zie kajakkers op de rivier en ook de koeien wagen zich in het water. Ik heb nog zo gezegd “geen bommetje”.

Loop door leuke dorpjes. De bergen worden hoger. Bij mijn hotelletje aangekomen blijkt mijn boeking niet doorgekomen te zijn. “Kom Booking, hoe kan dat nou? Hotel zit mudje vol. De eigenaar gaat bellen en bellen. Na een half uur is er een oplossing gevonden. Ik slaap in een huis 200 mtr verderop. Mag ter compensatie vanavond in het hotel eten. Dat dan weer wel.

Nog 2 dagen in Frankrijk en dan zaterdag in Zwitserland!


  • 10 Augustus 2022 - 17:52

    Joop Slotboom:

    Hans

    Ik heb echt bewondering voor je. Wat een toch en wat een inspanning vraagt dat en dan met name met deze hitte.
    Blijf goed voor je zelf zorgen !!

    gr uit een eveneens WARM Holland

  • 10 Augustus 2022 - 17:57

    Ben :

    He Hans,
    Lekker bezig. Zelf ook in het warme Frankrijk dus leef met je mee gezien de hitte. Mooie plaatjes en een leuk verslag weer. Loop lekker en houdt het veilig!

  • 10 Augustus 2022 - 18:00

    Leo:

    Hoi Hans, leuk om je verhalen te lezen. Prachtige tocht! Bijna 800km in een maand….respect!! Zo te lezen kom je genoeg mensen tegen die in ieder geval voorkomen dat je teveel met Hans praat. Keep on going strong.

  • 10 Augustus 2022 - 18:04

    Margreth :

    Ik vind het echt super stoer wat je doet alleen en met dat warme weer!!
    Veel succes op de rest van je reis.

  • 10 Augustus 2022 - 18:09

    Dries Corver:

    Hans, wat betreft die bagage: less is more.
    Weer een prachtig verslag! Je maakt veel vrienden onderweg.
    Ben benieuwd naar je boek :)

  • 10 Augustus 2022 - 18:59

    Jeannet:

    Het is leuk om je reisverslagjes te lezen. Ik heb bewondering voor je als ik de verhalen lees vol met jouw droge humor. Veel succes on de bergen

  • 10 Augustus 2022 - 19:06

    Sander:

    Mooi verslag weer Hans. Heel leuk om te lezen. Ik heb bewondering voor je doorzettingsvermogen. Veel succes en plezier verder.

  • 10 Augustus 2022 - 19:06

    André:

    HAns weer een pracht verhaal. Veel succes verder.

  • 11 Augustus 2022 - 11:51

    Gerard&Bernadet:

    Hoi Hans, we kijken iedere keer weer uit naar je reis -belevingen. En zo “lopen” we met je mee en herkennen we ook sommige streken waar je door heen wandelt. We genieten keer op keer van je humor en bewonderen je doorzettingsvermogen ,zeker met deze hitte. Let goed op jezelf, veel (water) drinken en eten en houd de pas erin. Lieve groet.

  • 11 Augustus 2022 - 12:28

    Ruud:

    Hans
    Als ik in Google maps de route bekijk van Spaarndam naar Mouthier-haute-pierre, dan staat daar 6 dagen voor. Lopend, wel te verstaan. Dus ik denk: goed dat je die 3.7 kilo hebt afgeworpen.
    En verder: Respect!
    Zet 'm op.

  • 11 Augustus 2022 - 20:08

    Siryl En Ilona:

    Ome Hans, vol bewondering lezen wij uw verslag. Wat een belevenissen en bijzondere ontmoetingen. U maakt herinneringen voor het leven! We kijken uit naar het volgende verslag. Groeten vanuit Bretagne!

  • 12 Augustus 2022 - 08:16

    Koos Besteman:

    Mooie verhalen, Hans. Dankjewel.
    Groot respect, hoe ver je al gekomen bent.
    Geniet van de natuur en af en toe de mensen om je heen.
    Sterkte en een goede tocht verder.

  • 12 Augustus 2022 - 10:35

    Agnes En Aad :

    Hans we hebben veel respect voor je dat zo alleen deze voettocht maakt.Gelukkig kom je af en toe mensen tegen en dan heb je het weer even gezellig.
    En wat een mooie beschrijving steeds, we kijken er steeds naar uit.
    Succes nog, zorg goed voor jezelf.

  • 12 Augustus 2022 - 13:41

    Hans En Yvon:

    "Alles wat je thuis laat is meegenomen". Dat is een mooie gedachte voor het thuisfront.

  • 12 Augustus 2022 - 15:45

    Ad De Jong:

    Hans, veel dank weer voor het ons als lezer haast visueel meenemen op je reis. Ik vind het heerlijk om te lezen en geniet met je mee. Erg leuk voor je om onderweg zoveel mensen te ontmoeten, en grappig om te realiseren dat de losse wandelaars/fietsers van elkaars bestaan weten. Hopelijk is de warmte behapbaar, lijkt mij zwaar met een rugzak. Hou je vochtbalans in de gaten...

  • 13 Augustus 2022 - 15:19

    Paul & Christine:

    Hoi Hans, weer een mooi verhaal. Jij die verkeerd mee oploopt en een monnik die de weg kwijt is. Er leiden vele wegen naar Rome!
    Nog even doorzetten met deze hitte en dan eerdaags over de Brenner pas, het hoogste punt op deze voetreis, vertelde je ons.
    En leuk dat je mensen uit diverse landen ontmoet die allemaal Rome als doel hebben
    Voorzichtig met deze warmte en let goed op jezelf en blijf smeren en drinken



  • 16 Augustus 2022 - 17:48

    Hella:

    Mooi om te lezen hoe jouw reis verloopt. Je ontmoet ook bijzondere mensen, zo te lezen.
    Veel succes verder! Groetjes van Mitch&Hella

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Mouthier-Haute-Pierre

Te voet van Spaarndam naar Rome

Na een wandeling van Spaarndam naar Santiago de Compostella in 2013 begint het in 2019 toch weer te kriebelen om nog een keer een lange pelgrimstocht te maken. De start wordt oorspronkelijk op eind mei 2020 gezet. Echter de Corona pandemie gooit roet in het eten. Europa gaat op slot. Ook in 2021 zijn de vooruitzichten niet goed. Er zijn weinig overnachtingsplaatsen open en Corona is nog alom aanwezig. Dus hopen we dat het in 2022 gaat lukken. De inentingen en booster zijn binnen, en na het uitwoeien van Omikron in het voorjaar van 2022 worden de loopplannen weer uit de kast gehaald.
De start staat gepland in het weekend 2 juli 2022.
De route volgt vanaf Spaarndam de Amstelredam route, vervolgens de via Monastica, de via Campaniensis en vanaf Reims de via Francigena naar Rome.
Wie zijn wij?

Hans - Na ruim 43 jaar met veel plezier gewerkt te hebben voor ABNAMRO, neem ik op 30 juni afscheid. Ik neem nog een paar maanden een sabatical op, waarna mijn pensioen ingaat en eind 2022 volgt mijn eerste AOW. Met deze wandeling ga ik de omschakeling van werk naar pensioen rustig laten landen. Maar bovenal is het het plezier in wandelen, de fysieke uitdaging van zo'n tocht, het buiten zijn in de natuur, de simpele dagindeling (lopen eten slapen), die mij trekken in dit avontuur. Gelukkig is er de iPhone om contact te houden met het thuisfront.

Theo - Na de eerste tocht in 2013 naar Santiago, werd ik in 2014 boventallig bij mijn toenmalige werkgever. Na nog ongeveer drie jaar projecten te hebben gedaan voor deze werkgever, kwam in 2017 dan toch het punt dat wij van elkaar afscheid namen. Samen met mijn vrouw ben ik toen gaan wandelen richting Santiago, welke wij ook in september 2017 bereikt hebben.
Toen Hans in 2020 vroeg of ik meeging naar Rome, heb ik maar heel even getwijfeld. Wandelen, de rust en de ontmoetingen langs de weg zijn mijn grootste drijfveer.
Het gemis van mijn vrouw, kinderen en vooral kleinkinderen zal er zeker zijn. Maar deze unieke kans om noch een grote tocht te maken, kan ik niet voorbij laten gaan.

Recente Reisverslagen:

14 Oktober 2022

Rome!

09 Oktober 2022

Lazio, het meer van Bolsena en de Via Cassia

04 Oktober 2022

Verder Toscane in!

29 September 2022

Toscane - Lucca en San Miniato

24 September 2022

De Apennijnen. Passo del Cisa!
Hans en Theo

Actief sinds 03 Jan. 2020
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 6007

Voorgaande reizen:

06 Juli 2022 - 14 Oktober 2022

Te voet van Spaarndam naar Rome

Landen bezocht: