Zwitserland en Meer van Genève - Reisverslag uit Montreux, Zwitserland van Hans en Theo - WaarBenJij.nu Zwitserland en Meer van Genève - Reisverslag uit Montreux, Zwitserland van Hans en Theo - WaarBenJij.nu

Zwitserland en Meer van Genève

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans en Theo

15 Augustus 2022 | Zwitserland, Montreux

Do 11/8 naar Pontalier! 24 km.

Gisteravond nog een biertje gedronken met 2 Zwitserse pelgrims. Die waarschuwden mij dat er er in Zwitserland tussen Martigny en Orsierres waarschijnlijk een klein stukje getreind moet worden omdat een gedeelte van de route onbegaanbaar is geraakt. Ga t zien.

Tijdens mijn etentje gisteravond kwam er een uitgedroogde loper rond 20 uur het restaurant binnen, totaal bezweet, viel flauw en nam in zijn val mijn hele tafel mee. Gelukkig niks gebroken! Hij had ook niets

Vanochtend om 7 uur vertrokken. Na 5 minuten al een omleiding omdat de route onbegaanbaar is. 3 weken terug is daar, door naar beneden komende stenen, een vrouw overleden.

Ik volg de detour bordjes en kom de Denen tegen. We gaan vandaag samen verder. We raken de detour bordjes kwijt en lopen gedurende een uur een onmogelijk pad. Klimmen, klauteren elkaar helpen afdalen tot we na een uur niet verder kunnen en bij een volgende barricade staan. We lopen een stuk via de weg terug en beginnen opnieuw. 2 uur verder en 3 km opgeschoten. We moeten ruim 500 mtr klimmen vandaag.

Fijn dat we met z’n 3-en zijn. Kunnen ze mij een beetje in de gaten houden.

Vlak voor Pontalier komen we de Engelsen tegen. Zijn veel later vertrokken, maar hebben wel de goede detour gepakt. Waar wij naar rechts zijn gegaan zijn zij naar links gegaan. Zijn ze gewend die Engelsen.

We slapen allemaal in de jeugdherberg. Mozes heeft vanochtend de bus genomen. Wil een tent kopen in Pontalier ivm de kosten in Zwitserland. Hij blijkt uiteindelijk een hangmat gekocht te hebben! Nu maar hopen dat t droog blijft!

In Pontalier trakteer ik Morte en Mette op een ijskoude cola op een terras.

Vanavond een simpele magnetron maaltijd!

Ik lig met 4 man in 2 stapelbedden in een bloedheet kamertje!

Vr 12/8 naar Jougne - laatste dag in Frankrijk. 22 km.

We ontbijten met z’n 6-en in de jeugdherberg. Wat een bonte verzameling mensen in zo’n jeugdherberg! Daarna op pad.

Steile klim direct na het verlaten van Pontalier. We pakken de laatste bergen in de Jura. Prachtige uitzichten over het dal. Oa. het Chateau de Joux, boven op een rots gebouwd. Luid geklingel overal door de koeien die hier bellen dragen. Na de klim weer helemaal naar beneden - zo zonde - naar een dal en daarna weer naar boven. Boven lopen we op ruim 1200 meter hoogte. Dat zorgt voor een koel windje.

Iedereen gaat naar Jougne vandaag, maar naar verschillende adressen.

Zie de eerste skiliften onderweg. Het adres waar ik slaap, had eigenlijk geen plaats, maar ik mag in de kamer van haar zoon slapen. En mijn was wordt weer eens machinaal gedaan. Beter dan met douche gel in de wasbak.

Op zoek naar een restaurantje beland ik in het hotel waar Mette en Morten overnachten. We eten samen een pizza.

Za 13/8 Naar Orbe.

Vandaag verruil ik Frankrijk voor Zwitserland en wandel ik het dal van het riviertje de Orbe in. Mooie gorges uitgesleten door de rivier. Een overwegend dalende etappe! Ook wel eens lekker.

Gisteren al Zwitserse Francs uit de muur getrokken.

Na het gerommel met of afwezig zijn van route aanduidingen in Frankrijk moet Zwitserland wat dat betreft het walhalla worden. Daar kan geen blind paard verkeerd lopen. Bij de grens kom ik 2 Franse wandelaars tegen die samen 9 dagen van de route lopen.

Mooie route zo vlak langs de rivier. Af en toe kleine tunneltjes om door de rots te komen.

Bij de brug bij Les Clées lunchen we met ons 6-en. Allemaal toevallig zelfde stop gepland op het zelfde moment.

Vlak voor Orbe kom ik de 2 Fransen van de grens weer tegen. Ze zijn de route kwijt geraakt en hebben stuk over de weg gelopen. Hoe zeg je “blind paard” in het Frans?

Ik zie in de verte de Alpen oprijzen, met sneeuw op de toppen. Indrukwekkend. Daar ligt het hoog(s)te punt van de reis. Maar het duurt nog even voor ik daar ben.

Ik logeer in een simpel hotelletje. Sla voor de winkels sluiten nog wat fruit in voor de vitamines en drinken voor morgen, want dan is het zondag. Het avondeten vind ik bij de Thai!

Zo 14/8 naar Lausanne. 30km.Er wordt wat regen verwacht. Einddoel is de Auberge de Jeunesse. Maar ik mag er ook in.

Ik ontbijt in het hotel; dat kon een half uurtje eerder dan normaal op zondag. Samen met Morten en Mette. Voor het ontbijt al de dag fourage bij de Bakker gehaald. Die is al om 05:30 open.

Het is bewolkt en een graad of 16. Heerlijk om te lopen. Na het verlaten van Orbe zie ik de bergen van de Jura achter mij verdwijnen en de Alpen in de verte oprijzen.

Ik heb 2 flesjes isotone drank vandaag bij me. Kijken wat dat doet. Extra suiker en zout. Het lopen gaat super vandaag. Moet me echt dwingen om pauze te nemen.

Onderweg kom ik midden in de velden een schuur tegen met een tafeltje en 2 stoelen voor de vermoeide wandelaar. En een waterbron ernaast. Niks meer te wensen.

Zo 8 km voor de eindbestemming begint t te regenen. Dat is lang geleden. Uiteindelijk valt t wel mee.

Dan doemt in de verte het meer van Genève op, met laag hangende wolken erboven. Imposant!

Dan naar beneden en bij het inchecken bij de jeugdherberg tref ik Mozes aan. Zit al aan een biertje. Heeft hij eindelijk een hangmat om buiten te slapen op campings, wordt er regen verwacht vanavond. Dus ook maar naar de herberg. Samen met de Denen, die inmiddels ook gearriveerd zijn, voegen we wasgoed samen en laten we de machine het werk doen.

We eten vanavond samen in deze behoorlijk grote herberg! Super eten!

Ma 15/8 Naar Montreux. 33 km. Compleet vlakke etappe, volgens t boekje dan, langs de oevers van het meer.

Vannacht onmogelijk kunnen slapen. Er lag een Vlaming op de kamer die permanent ongelooflijk hard snurkte. We hebben hem 2 x wakker gemaakt, maar naar 5 minuten was t weer raak. Nog nooit zo iets gehoord!

Vanaf de jeugdherberg tot aan de buitenwijken van Lausanne ben je al zo een kleine 10 km verder. Niet heel interessant.

Daarna loop je wisselend direct langs de oever van het meer, dan wel door de wijngaarden, die overal langs de zuidkant te vinden zijn. Sommige super steil. Alles ademt wijn in de dorpjes. Mijn interesse gaat meer uit naar Cola of Fanta op dit tijdstip.

Het weer valt alles mee vandaag. Had mijn regenjas bij de hand, maar niet nodig gehad. Prachtige wolken partijen boven t meer en steeds meer zon. Daar waar de tocht door de wijngaarden voert, gaat t toch heuveltje op, heuveltje af.

In Montreux is het toeristisch druk, te druk voor mij. Prachtige hotels en restaurants, de oevers rijkelijk verzorgd met kleurrijke planten bloemen. Hier zit geld. Dat is ook te zien aan te prijzen.

Bij aankomst in de jeugdherberg van Montreux om 15 uur, zie ik dat de receptie pas om 17 uur opengaat. Helaas. Douche nog even uitstellen! Hoop dat t eten vanavond net zo lekker is als gisteren in Lausanne.

Tot binnenkort!


  • 15 Augustus 2022 - 17:28

    Ad De Jong:

    Hans, dank weer voor deze lezenswaardige update van je vorderingen en avonturen. Hopelijk deel je gaande je reis geen kamer meer met de snurkende Vlaming ;-)

  • 15 Augustus 2022 - 17:33

    Vincent & Irene:

    Hallo Hans , weer een prachtig verhaal om te lezen.
    je maakt zo nog eens wat mee.
    we blijven je verhalen lezen , en op de voet volgen.

  • 15 Augustus 2022 - 21:44

    Dries Corver:

    Hans, een blinde hond=un chien aveugle. Wat moet jij toch doorstaan: met z’n vieren in een snikheet kamertje slapen, mensen die over je tafel heen flauwvallen, niet weten dat je links of rechts moet kiezen…
    Maar je doorstaat het en vordert gestaag!
    Houd wederom moed! de eindstreep lonkt

  • 15 Augustus 2022 - 21:50

    Dries Corver:

    Hans, het moet dus als volgt vertaald worden: een blind paard=un cheval aveugle.
    Excuses hiervoor

  • 16 Augustus 2022 - 15:09

    Mitch:

    Hallo Hans,
    Het blijft iedere keer weer leuk om jouw eisverslagen te lezen. De begrippen links en rechts blijven ieder keer voor een andere uitleg vatbaar. ook heel gezellig om zoveel verschillende mensen tegen te komen en elkaar daar waar nodig te helpen en te ondersteunen. de ware pelgrim aard dus. Succes en veel plezier met een ieder die je tegenkomt.
    groetjes Hella en Mitch

  • 17 Augustus 2022 - 10:21

    Henk:

    Ja als ik dit lees zit ik er middenin!

  • 17 Augustus 2022 - 12:29

    Otto:

    Hallo Hans weer een prachtig reisbeschrijving als ik het lees lijkt het soms of ik er zelf bij ben.
    Gelukkig dat je regelmatig mede reizigers tegen komt ook voor de veiligheid zeker in de bergen.
    Op deze manier leer je veel mensen kennen en gedeelde ervaringen zijn toch mooier.
    Veel succes met het vervolg.

  • 18 Augustus 2022 - 09:59

    Paul & Christine:

    Hoi Hans, heerlijk om weer jou belevenissen te lezen. Ga zo door. Hier in Spaarndam op 17 augustus de hele dag regen.
    Eindelijk en beetje minder warm. Nu de bergen in en met klimmen en dalen dus voorzichtig aan en met prachtig wandelweer.

  • 24 Augustus 2022 - 11:39

    Simon En Yvonne:

    Hoi Hans,

    Zoals iedereen al reageert zijn het mooie verhalen met drama en humor. Ik ben blij dat je makkelijk loopt, anders wordt het toch een kelere eind naar Rome.
    En nu maar hopen dat het wat koeler wordt met af en toe een zacht buitje.
    Groetjes.

  • 26 Augustus 2022 - 10:22

    Carolien:

    Hans, heb je geen oordopjes bij je of heb je dit terug naar huis gestuurd? Dat is bij mij prio 1 icm tandenborstel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zwitserland, Montreux

Te voet van Spaarndam naar Rome

Na een wandeling van Spaarndam naar Santiago de Compostella in 2013 begint het in 2019 toch weer te kriebelen om nog een keer een lange pelgrimstocht te maken. De start wordt oorspronkelijk op eind mei 2020 gezet. Echter de Corona pandemie gooit roet in het eten. Europa gaat op slot. Ook in 2021 zijn de vooruitzichten niet goed. Er zijn weinig overnachtingsplaatsen open en Corona is nog alom aanwezig. Dus hopen we dat het in 2022 gaat lukken. De inentingen en booster zijn binnen, en na het uitwoeien van Omikron in het voorjaar van 2022 worden de loopplannen weer uit de kast gehaald.
De start staat gepland in het weekend 2 juli 2022.
De route volgt vanaf Spaarndam de Amstelredam route, vervolgens de via Monastica, de via Campaniensis en vanaf Reims de via Francigena naar Rome.
Wie zijn wij?

Hans - Na ruim 43 jaar met veel plezier gewerkt te hebben voor ABNAMRO, neem ik op 30 juni afscheid. Ik neem nog een paar maanden een sabatical op, waarna mijn pensioen ingaat en eind 2022 volgt mijn eerste AOW. Met deze wandeling ga ik de omschakeling van werk naar pensioen rustig laten landen. Maar bovenal is het het plezier in wandelen, de fysieke uitdaging van zo'n tocht, het buiten zijn in de natuur, de simpele dagindeling (lopen eten slapen), die mij trekken in dit avontuur. Gelukkig is er de iPhone om contact te houden met het thuisfront.

Theo - Na de eerste tocht in 2013 naar Santiago, werd ik in 2014 boventallig bij mijn toenmalige werkgever. Na nog ongeveer drie jaar projecten te hebben gedaan voor deze werkgever, kwam in 2017 dan toch het punt dat wij van elkaar afscheid namen. Samen met mijn vrouw ben ik toen gaan wandelen richting Santiago, welke wij ook in september 2017 bereikt hebben.
Toen Hans in 2020 vroeg of ik meeging naar Rome, heb ik maar heel even getwijfeld. Wandelen, de rust en de ontmoetingen langs de weg zijn mijn grootste drijfveer.
Het gemis van mijn vrouw, kinderen en vooral kleinkinderen zal er zeker zijn. Maar deze unieke kans om noch een grote tocht te maken, kan ik niet voorbij laten gaan.

Recente Reisverslagen:

14 Oktober 2022

Rome!

09 Oktober 2022

Lazio, het meer van Bolsena en de Via Cassia

04 Oktober 2022

Verder Toscane in!

29 September 2022

Toscane - Lucca en San Miniato

24 September 2022

De Apennijnen. Passo del Cisa!
Hans en Theo

Actief sinds 03 Jan. 2020
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 5984

Voorgaande reizen:

06 Juli 2022 - 14 Oktober 2022

Te voet van Spaarndam naar Rome

Landen bezocht: