Het hoog(s)te punt en Italië in! - Reisverslag uit Aosta, Italië van Hans en Theo - WaarBenJij.nu Het hoog(s)te punt en Italië in! - Reisverslag uit Aosta, Italië van Hans en Theo - WaarBenJij.nu

Het hoog(s)te punt en Italië in!

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans en Theo

20 Augustus 2022 | Italië, Aosta

Di 16/8 Naar Saint-Maurice. 30 km.

Gisteren samen met Paolo, een Italiaanse kamergenoot gegeten in de jeugdherberg. Dit keer heerlijk geslapen. We lagen met 4 man en 2 vrouwen op een kamer, maar geen gesnurk vannacht, of ik moet het zelf zijn geweest.

Ik laat het meer achter mij bij het prachtige Château de Chillon en ik loop al snel weer door de wijngaarden. Prachtig weer. Overal om mijn heen imposante bergen en vergezichten. Kan wel foto’s blijven maken.

Onderweg 2 x een venijnige klim. In Zwitserland vindt je in ieder dorp wel een pomp/bron waar je heerlijk koud water kan tappen. Dat was in Frankrijk maar behelpen.

Vlak voor Bex is het houten bruggetje waar ik overheen moet afgesloten. De houten planken zijn inderdaad aan vervanging toe. Maar ik zie geen alternatief en ik ben al aardig afgevallen, dus voorzichtig de leuning vasthoudend het gekraak getrotseerd.

Voor de laatste km’s gebruik ik maps.me om het aantal km’s rond de 30 te houden.

Mijn laatste rustpauze is op een bankje aan de Rhône. En dan op naar mijn slaapplek! Weer eens een eigen kamer in Hôtellerie Franciscaine.

Wo 17/8 naar Martigny. Maar 16 km. Soort rustdag. Dat kan ik goed gebruiken want er staan 3 stevige dagen voor de deur.

Rustige wandeling door t Rhônedal. Zie de waterval van Salanfe. Kletterend water langs de rotsen. Het riviertje is een tijdje mijn metgezel.

Loop langs boomgaarden met appels en pruimen.

Vlak voor Martigny loop ik langs de waterkrachtcentrale. Kolkend stromend water wordt stroom.

Martigny kom ik binnen over een oude overdekte houten brug. In Luzern heb je die ook.

Vanavond komt zoon Jelle mij vergezellen tijdens de komende 2 Alpen etappes en de afdaling naar Aosta in Italië. Heel gezellig. Door noodweer moet zijn toestel echter uitwijken naar Bazel ipv Genève. Gelukkig kan er na bijtanken in Bazel alsnog doorgevlogen worden naar Genève. Daar met de trein naar Martigny. Net voor 12 uur 's nachts is hij bij mij in het hotel.

Do 18/8 Naar Orsières. 19km.

Het eten gisteravond is er een beetje bij ingeschoten door het noodweer dat ook in Martigny flink huishield. Dus wij om 7 uur naar beneden voor een uitgebreid ontbijt buffet. Daarna het eten voor de lunch gekocht en op pad. Leuk om samen te lopen.

Uitdagende route vandaag om van ruim 450 naar zo’n 900 meter hoogte te stijgen. Onderweg zien we dat het pad soms door eerder noodweer door steenlawines is weggevaagd. Verf op de stenen geeft de tijdelijke route aan. Net buiten Martigny moeten we 5 minuten met een treintje naar de volgende halte, omdat het parcours daar te gevaarlijk is, zeker na het noodweer van gisteravond.

Het is behoorlijk klauteren omhoog en omlaag. Gelukkig heeft Jelle de stokken meegenomen. Die zijn hier noodzakelijk. Onderweg komen we Paolo tegen. Hij slaapt ook in Orsières.

Rond half 3 zijn we in ons hotel. Mooie eerste dag samen en hele dag droog gehouden. Morgen de grote klim. De voorspellingen zijn niet best. Hele dag regen en koud.

Savonds drinken we een biertje en werken we een pizza naar binnen.

Vr 19/8 Naar de Col du Grand Saint Bernard (2473 meter hoog). 26km.

Het regent als we vertrekken na het ontbijt. Regenpakken aan en hoes over de rugzak. Nieuwe ervaring. We stijgen door bospaden zo’n 500 meter naar Liddes. Heftige klim. Het is koud, mistig en het komt met bakken uit de lucht. We overleggen en besluiten de tocht wat km’s in te korten door in Liddes de bus naar Bourg-Saint-Pierre te nemen. Dan halen ruim 5 km van de afstand en dan is het vandaar een kleine 13 km naar de top en nog zo’n 800 meter stijgen. Goed besluit. De paden zijn overstroomd met water en het is vreselijk mistig terwijl het onophoudelijk regent en waait. Geen zin om foto’s te maken want je ziet niet veel. De schoenen kunnen het water ook niet tegenhouden. We lopen langs een stuwmeer en klauteren over de rotsige paden. Blij dat we samen lopen. Komen nog 4 Nederlandse jongens tegen. Vragen of het onze eerste wandel dag is. Doei!

Na 9 uur zwoegen bereiken we het hoogste punt op 2473 meter hoogte. Pas op 30 meter afstand zien we het Hospice de Grand Saint Bernard uit de mist op reizen.

We zijn koud nat en gesloopt maar we staan boven. Hete douche en daarna een lekker biertje! We zijn trots op onze prestatie!

Za 20/8 Naar Italië, Aosta 29 km.

Vandaag gaan we 2000 meter dalen.

De zon schijnt maar het is 3 graden boven op de col. Na een stevig ontbijt en het regelen van de stempel, gaan we richting Aosta. Al na 300 meter zitten we in Italië. Via geitenpaadjes dalen we af in het dal van Aosta. Hoe lager we komen hoe warmer het wordt. Het snelle dalen is wel een aanslag op de benen en de tenen. We gebruiken de stokken om af te remmen. Maar wat is het hier mooi! Zagen we gisteren niets, vandaag prachtige doorkijkjes in het dal. Het Bonjour maakt plaats voor Bongiorno. Het is zaterdag dus veel vakantie wandelaars. Ons lunchpakket voorziet in een stevige wandeling. Brood, heerlijke kaas en droge worst.

In Etroubles drinken we weer eens lekkere Italiaanse koffie. De prijzen hier zijn een fractie van het peperdure Zwitserland.

We komen onderweg nog een Belgisch meisje tegen die vanuit Pontalier naar Rome loopt.

Rond half 5 zijn we bij mijn slaapadres. Ik slaap in een kamertje bij een klooster. Prima. Jelle kan er ook even douchen voor zijn vertrek naar Genève vanavond. Zijn bus gaat om 19:35 dus nog gezellig een pastaatje eten. Echter restaurantjes gaan pas rond 19:00 uur open dus maar wat bij de Carrefour gehaald en ipv eten een biertje als afscheid drinken. Ik laat Jelle achter bij het busstation voor zijn Flixbus naar Genève. Was super gezellig samen. Morgen weer alleen op pad.

Tot binnenkort


  • 20 Augustus 2022 - 22:14

    Dries Corver:

    Hoi Hans,
    Fijn dat Jelle met je meegelopen is. Vanaf nu loop je in Sunny Italy (hoop ik).
    Veel sterkte de komende dagen. Verlies niet teveel kilo’s, dat is gevaarlijk bij harde wind.
    Groeten van Dries

  • 21 Augustus 2022 - 09:42

    Ad De Jong:

    Je hebt La Dolce Vita bereikt. Fijn dat je ondanks de inflatie nu in Italië weer iets meer met je geld kunt doen. Hopelijk vanaf nu goed wandelweer: niet te zweterig en geen bakken uit de hemel. Vergeet je inwendige mens niet, dat zou zonde zijn... Zeker ik in Italië met lekker eten en drinken;-)

  • 21 Augustus 2022 - 11:34

    Lonneke Roelofs:

    Wat fijn dat je die zware etappes gezelschap had van je zoon. Gedeelde smart blijft tenslotte halve smart.
    Ik hoop dat je vanaf nu beter weer hebt en dat er veel te genieten valt.

  • 21 Augustus 2022 - 20:40

    Koos Besteman:

    Geweldig Hans, dat je zoon 2 dagen met je mee is gelopen. Dat zijn dierbare momenten.
    Geeft weer mentale energie.
    Veel succes en sterkte, maar ook plezier.

  • 22 Augustus 2022 - 16:36

    Mitch:

    Hoi Hans, geweldig dat Jelle twee dagen met je hebt meegelopen. QUALITY-TIME! Zeker de dag met die heftige klim en al die regen. heel fijn dat je dat niet alleen hebt moeten doen. geniet in het mooie en hopelijk zonnige Italië.
    Groetjes van Hella en Mitch

  • 23 Augustus 2022 - 16:21

    Bert Miltenburg:

    Keer op keer prachtige verslagen.
    Ik geniet ervan!
    Ik krijg er ook zin in.

  • 25 Augustus 2022 - 09:20

    Lies Maliepaard:

    Heerlijk om mee te lezen Hans! Je bent alweer in je laatste land aanbeland. Italië: het land van heerlijk eten en goede wijnen. Veel sterkte en plezier bij het vervolgen van je pelgrimage.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Aosta

Te voet van Spaarndam naar Rome

Na een wandeling van Spaarndam naar Santiago de Compostella in 2013 begint het in 2019 toch weer te kriebelen om nog een keer een lange pelgrimstocht te maken. De start wordt oorspronkelijk op eind mei 2020 gezet. Echter de Corona pandemie gooit roet in het eten. Europa gaat op slot. Ook in 2021 zijn de vooruitzichten niet goed. Er zijn weinig overnachtingsplaatsen open en Corona is nog alom aanwezig. Dus hopen we dat het in 2022 gaat lukken. De inentingen en booster zijn binnen, en na het uitwoeien van Omikron in het voorjaar van 2022 worden de loopplannen weer uit de kast gehaald.
De start staat gepland in het weekend 2 juli 2022.
De route volgt vanaf Spaarndam de Amstelredam route, vervolgens de via Monastica, de via Campaniensis en vanaf Reims de via Francigena naar Rome.
Wie zijn wij?

Hans - Na ruim 43 jaar met veel plezier gewerkt te hebben voor ABNAMRO, neem ik op 30 juni afscheid. Ik neem nog een paar maanden een sabatical op, waarna mijn pensioen ingaat en eind 2022 volgt mijn eerste AOW. Met deze wandeling ga ik de omschakeling van werk naar pensioen rustig laten landen. Maar bovenal is het het plezier in wandelen, de fysieke uitdaging van zo'n tocht, het buiten zijn in de natuur, de simpele dagindeling (lopen eten slapen), die mij trekken in dit avontuur. Gelukkig is er de iPhone om contact te houden met het thuisfront.

Theo - Na de eerste tocht in 2013 naar Santiago, werd ik in 2014 boventallig bij mijn toenmalige werkgever. Na nog ongeveer drie jaar projecten te hebben gedaan voor deze werkgever, kwam in 2017 dan toch het punt dat wij van elkaar afscheid namen. Samen met mijn vrouw ben ik toen gaan wandelen richting Santiago, welke wij ook in september 2017 bereikt hebben.
Toen Hans in 2020 vroeg of ik meeging naar Rome, heb ik maar heel even getwijfeld. Wandelen, de rust en de ontmoetingen langs de weg zijn mijn grootste drijfveer.
Het gemis van mijn vrouw, kinderen en vooral kleinkinderen zal er zeker zijn. Maar deze unieke kans om noch een grote tocht te maken, kan ik niet voorbij laten gaan.

Recente Reisverslagen:

14 Oktober 2022

Rome!

09 Oktober 2022

Lazio, het meer van Bolsena en de Via Cassia

04 Oktober 2022

Verder Toscane in!

29 September 2022

Toscane - Lucca en San Miniato

24 September 2022

De Apennijnen. Passo del Cisa!
Hans en Theo

Actief sinds 03 Jan. 2020
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 6009

Voorgaande reizen:

06 Juli 2022 - 14 Oktober 2022

Te voet van Spaarndam naar Rome

Landen bezocht: